Loading...
Ikona košíku Košík je prázdný 0 0
Loading
Košík je prázdný

Co se stane, když nepřevezmete zásilku z e-shopu?

30.07.2022 21:59; Upraveno: 01.06.2023 19:43

Každému z nás se to možná někdy stalo. Objednali jsme si zboží, které jsme si nestihli vyzvednout. Víte ale, jaká práce se schovává za jednou takovou nepřevzatou zásilkou? Nebo proč bývá právě platba dobírkou zpoplatněna? Pojďme se na to společně podívat.

Z depa do depa

Vložili jste do košíku zboží a proklikali se až k poslednímu kroku, platbě. U většiny e-shopů si můžete vybrat, jestli chcete platit předem, anebo zaplatit až při převzetí, tedy na dobírku. Odesláním objednávky pro vás starosti končí, pro daný e-shop ale teprve začínají. Jakmile potvrdí Vaši objednávku, musí se na skladě vytisknout štítek, najít dané zboží, zásilku správně zabalit a přichystat ji pro dopravce. Ten si ji převezme a se zásilkou jede na depo. Na depu zásilku musí přijmout zaměstnanec, který ji roztřídí dle daných pravidel, a poté je zpravidla převezena na další depo. Když je zásilka doručena na depo, které je nejblíže dodací adrese, přebere si ji kurýr, kterému se ale zásilku doručit nepodaří. Co následuje dál?

Tam a zpátky

Nepřevzatá zásilka se teď musí dostat zpět do skladu e-shopu stejnou cestou, jako šla k vám. Poté se musí vybalit, naskladnit, vystavit dobropis, zboží umístit zpět na správnou pozici a pokud jste objednávku hradili předem, tak ještě vrátit peníze zpět na váš účet.

Marné expediční náklady aneb škoda, která e-shopu vzniká

E-shopu tak vzniká nemalá škoda, kterou musí hradit. Jednak platí použitý obalový materiál, který v mnoha případech nelze znovu zužitkovat, dále pak zaměstnance, kteří vrácené zásilky zpracovávají a v neposlední řadě i marné poštovné, které je třeba dopravní společnosti uhradit, ikdyž zásilka nebyla doručena.

Právě tyto náklady, vznikající nepřevzetím zásilky, jsou důvodem zpoplatněných plateb na dobírku - marné expediční náklady u nepřevzaté zásilky se totiž mohou pohybovat od 100 do 300 Kč.

Cílené nevyzvedávání zásilek

Rozmohl se nám tady takový nešvar. Zákazníci objednají stejné zboží z vícero e-shopů a vyzvednou jen zásilku, která přišla první. Prosíme, nedělejte to - zaměstnáte tak celou řadu lidí zcela zbytečně a způsobíte e-shopům marné expediční náklady v řádech desítek až stovek korun. Je třeba také brát na vědomí, že se jedná o hrubé porušení kupní smlouvy a v případě vaší další objednávky může být vyžadována platba předem, v opačném případě řada e-shopů objednávku nevyřídí a raději odstoupí od kupní smlouvy.

Co dělat a co nedělat

Důvodů k nepřevzetí zásilky může být mnoho. Ať už třeba ten, že dané zboží najdete na jiném e-shopu levnější, nebo že zboží pořizujete jako dárek a obdarovávaný vám sdělí, že produkt nechce. V každém případě je nejdůležitější komunikace s e-shopem.

Po dokončení objednávky totiž s e-shopem uzavíráte kupní smlouvu, a mnoho lidí si mylně myslí, že právě nevyzvednutím zásilky může od kupní smlouvy odstoupit, ale není tomu tak.

Co tedy udělat, aby vás e-shop budoucnu nekontaktoval s požadavkem na uhrazení finanční škody, která mu nepřevzetím zboží vznikla?

Stačí jednoduše napsat e-mail s oznámením, že o zboží již nemáte zájem a přejete si objednávku stornovat. Pokud budete dostatečně rychlí, e-shop stihne objednávku zastavit ještě před jejím odesláním a lze tím marným nákladům úplně předejít. V případě, že se jedná o objednávku na našem e-shopu, kontaktujte nás, prosím, co nejdříve přes náš kontaktní formulář.

V případě, že je již zásilka odeslána a stornovat nelze, je fér e-shopu po dohodě uhradit alespoň marné poštovné.

Nepřevzetím zásilky vzniká nejen finanční škoda, ale když se vezme v potaz i marně spotřebovaný obalový materiál, každá nevyzvednutá zásilka přispívá i k ničení životního prostředí.

Objednávka zboží je jen začátek celého procesu, než se balíček dostane do vašich rukou. Ať už zásilka míří na adresu, na výdejní místo nebo třeba do Z-Boxu od Zásilkovny musí urazit nemalou vzdálenost a jejím nevyzvednutím přiděláte práci spoustě lidem, kteří se na celé cestě balíčku podílí.

Děkujeme, že jste dočetli až sem a že si při vyzvedávání zásilek počínáte zodpovědně.

Článek pro vás napsala Eliška ze Zaparkorun.cz